Szkolenia
Prowadzę działalność szkoleniową. W 2021 byłem wykładowcą w ramach Digital Dragons Academy oraz poprowadziłem specjalny dedykowany kurs ze scenopisarstwa do gier dla studentów dziennikarstwa z Uniwersytetu Wrocławskiego.
W 2022 roku wziąłem udział w Digital Dragons jako jeden z prelegentów targów. Wraz z wrocławskim Stowarzyszeniem Game Up od listopada 2019 roku prowadzę działalność szkoleniową. Demonstruje dobre praktyki warsztatowe. Kładę nacisk na aspekty praktyczne pracy w branży, a nie na czystą teorię. Uczestnicy i uczestniczki podczas warsztatu pisania scenariuszy do gier opanowują narzędzia i umiejętności niezbędne na każdym etapie projektowania historii gry.
W trakcie swoich szkoleń stawiam nacisk na jakościową pracę w niewielkich grupach – do ok. 10 osób maksymalnie.
Tematyka poruszana podczas kursu:
Wprowadzenie:
1. Projektowanie narracji – za co odpowiada Narrative Designer. Narracja vs. fabuła. Rola w małym i większym zespole projektowym i podczas wszystkich etapów tworzenia gry.
2. Temat, wizja – podstawowe założenia fabularne i narracyjne gry. Jak projektować, by narracja i mechaniki nawzajem się wspierały.
3. Projektowanie dokumentacji – terminologia i zasady sporządzania czytelnej dokumentacji przebiegu fabuły gry.
4. Typy gracza i motywacja – dostosowanie rozwiązań narracyjnych pod typy graczy, gatunki gier i motywacje, towarzyszące im podczas rozgrywki.
Konstrukcja fabuły i narracji gry
1. Struktura trzech aktów – punkt wyjścia w projektowaniu fabuły gier. Pierwszy draft.
2. Ekspozycja jej typy i role w różnych gatunkach gier – wartość pierwszych kilku minut gry.
3. Podróż bohatera – podstawowy schemat narracyjny gier i jego modyfikacje. Różnice w zastosowaniu podróży bohatera między kinem a grami.
4. Metoda sekwencyjna – użycie podejścia sekwencyjnego w konstruowaniu segmentów mikro-narracji (scen i questów głównych).
Bohaterowie
- 1. Typy głównych bohaterów – bohater trój-wymiarowy, dwu-wymiarowy, bohater jako wehikuł, funkcja empatii w tworzeniu bohaterów. Typy bohaterów, a gatunki gier.
- 2. Archetypy postaci – funkcje postaci drugo i trzecio-planowych i zasady budowy interakcji między postaciami archetypowymi. Łączenie archetypów.
- 3. Antagoniści i ich projektowanie, typy i cechy antagonistów.
- 4. Konflikt – rodzaje konfliktów i ich funkcje narracyjne. Makro i mikro konflikty.
Budowanie świata gry
- 1. Worldbuilding – spójność świata, zawieszenie niewiary i immersja. Konstruowanie założeń świata gry.
- 2. Environmental storytelling – opowiadanie otoczeniem versus opowiadanie dialogiem.
- 3. Pętla feedbacku i Interfejs – rola instant feedbacku w rozgrywce.
- 4. Znajdki – wzbogacanie świata gry przez dodatkowe elementy: książki, przedmioty, zapiski, dzienniki i ich rola w tworzeniu narracji w grze.
Podstawy tworzenia scenariuszy
- 1. Podstawy tworzenia scenariusza gry – typy zapisu scenariuszy gier, scenariusze przerywników filmowych. Powszechnie spotykane problemy narracyjne: deus ex machina i spisek scenarzysty.
- 2. Zapis mechanik w scenariuszu gry na przykładzie projektu tutorialu do gry.
- 3. Stylizacja i dialogi w grach – pisanie dialogów, różnice między dialogami w grach, a dialogami w innych mediach.
- 5. Lokalizacja dialogów. Wprowadzenie zapisu scenariuszowego do silnika. Testy i modyfikacje narracji i dialogów.
- 6. Analiza budowy questu – schemat i konstrukcja questa.
- 7. Metody projektowania narracji nieliniowej.
- 8. typy narracji nieliniowej – podstawy projektowania wyborów w grach.
Kurs pisania scenariuszy gier komputerowych odbywa się stacjonarnie we Wrocławiu i zdalnie. Uczestnikami i uczestniczkami mogą być osoby od szesnastego roku życia. Warsztat przeznaczony jest zarazem dla osób, początkujących, jak też dla osób, które posiadają już doświadczenie w branży. Kursu kończy się zadaniem polegającym na przedstawieniu fragmentu scenariusza własnej gry.
W ramach kursu można wykonać także zadania dodatkowe (swoiste side-questy), które pozwalają jeszcze lepiej rozwinąć swoje scenopisarskie umiejętności. Polegają one na przesyłaniu dodatkowych prac, które następnie zostają szczegółowo omówione w grupie lub poprzez indywidualne komentarze. Informacje o dostępności kursów są publikowane na profilu FB Stowarzyszenia Game UP. Po więcej informacji na temat kursów zapraszam także do osobistego kontaktu.
indywidualne konsultacje
Poza działaniami warsztatowymi prowadzę indywidualne konsultacje z zakresu storytellingu, scenopisarstwa i narracji w grach i w filmach. Konsultacje odbywają się indywidualnie lub w niewielkich grupach. Szczegóły spotkań i ich tematyka są każdorazowo ustalane z osobami zainteresowanymi.