Zajmuję się profesjonalnie tworzeniem gier od pomysłu do gotowego scenariusza. Służę także pomocą i konsultacjami przy projektach znajdujących się aktualnie w fazie realizacji. Poprawiam gotowe projekty. Projektuje zarazem gry komercyjny video jak i gry i filmy edukacyjne.
Streszczenie fabuły i charakterystyka postaci i świata to podstawa. Pomaga wyłapać niedoskonałości na wczesnym etapie i buduje właściwy rdzeń pod stworzenie pełnowymiarowej historii. Bez odpowiedniego zaprojektowania przebiegu narracji na początku można stracić miesiące pracy później, bądź też nawet pogrzebać cały projekt. Krytycy mówią, że papier przyjmie wszystko – to prawda, ale bez precyzyjnego projektu nie da się zbudować domu. Czy da się zbudować grę? Wątpliwe.
Opis przebiegu gry akcji. Uwzględnia motywacje postaci, gatunek gry i oczekiwania odbiorców, możliwości technologiczne studia i elementy gameplayu zgodne ze specyfiką projektu. Praca scenarzysty polega tu na zaprojektowaniu odpowiedniego przebiegu dramaturgicznego. Technologia może tu pomóc, ale nie wyręczy nikogo w rozstrzygnięciu, które rozwiązania fabularne będą w danym tytule skuteczne, a które nie. Jako scenarzysta zawsze objaśniam swoje decyzje i szukam nowych rozwiązań narracyjnych. Nie bazuje wyłącznie na schematach, a oferuje graczom coś nowego – coś czego jeszcze nie widzieli. Ustawiam pacing, foreshadowing i breadcrumbsy.
Dobra gra to taka, w której mechanika i historia wzajemnie współpracują. Prowadzę analizy i dobieram rozwiązania fabularne adekwatne do game-playu i możliwości budżetowych studia.
Projektuję „Fluff- choice”, wybory pozorne i znaczące dostosowane do formuły gry i motywacji postaci oraz samego gracza. Tworzę drzewka decyzyjne w celu zobrazowania konsekwencji podjętych działań. Uwzględniam krótkoterminowe i dalekosiężne konsekwencje dla podjętych przez gracza wyborów.
Treści dzienników, artykuły prasowe, książki – tworzę wszystko co dodatkowo wzbogaca i tłumaczy universum gry, poszerzając spektrum przeżyć graczy o zupełnie nowe elementy.
VR, AR, gra planszowa czy gra video – w każdym wypadku maksymalnie angażuję przeżycia gracza na tylu poziomach, na ile pozwala projekt i posiadana technologia. Wciąż uzupełniam wiedzę w zakresie nowości, aby być na czasie ze zmianami.
Wykorzystuję dialogi w grze do budowy emocjonalnego zaangażowania gracza i przekazywania kluczowych fabularnie informacji. Projektuje dialogi dostosowane do charakteru postaci. Nadaje indywidualny i niepowtarzalny rys w sposobie mówienia, wykorzystując w tym celu wiedzę z zakresu psychologii, jak i własne doświadczenia aktorskie i improwizatorskie. Znam wartość unikalnych dialogów i one-linerów. Wiem jak myśleć o dialogu, aby wypowiadane kwestie zapadły graczowi w pamięć.
Współczesne gry oddziałują narracyjnie na wielu poziomach. W swojej pracy nie myślę odrębnie o zasadach narracji – lecz uwzględniam holistyczny horyzont spojrzenia na grę. Kluczową wartością jest dla mnie koherencja zaprojektowania doświadczenia, które od pierwszej interakcji gracza z grą powinno służyć jako zaproszenie do świata rozgrywki i dyskretnie zapowiadać późniejsze elementy narracyjne.